بی خوابی

بی خوابی

بی خوابی

هیچ گونه کپی برداری از این وبلاگ بدون اجازه و بی ذکر نام نویسنده مجاز نیست...

وطن من زبان من است ، زبان من که مرا به کسی در دورترین نقطه از دنیا پیوند می دهد و از کسی در نزدیکی ام دور می کند...

هر چه می نویسم پنداری دلم خوش نیست و بیشتر آنچه در این روزها نبشتم همه آن است که یقین ندانم نبشتنش بهتر است از نانبشتنش .
ای دوست نه هر چه درست و صواب بوَد روا بوَد که بگویند...
و نباید در بحری افکنم خود را که ساحلش بدید نبود و چیزها نویسم «بی خود » که چون « وا خود » آیم بر آن پشیمان باشم و رنجور .
ای دوست می ترسم و جای ترس است از مکر سرنوشت ....
حقا و به حرمت دوستی که نمی دانم این که می نویسم راه «سعادت » است که می روم یا راه «شقاوت » .
و حقا که نمی دانم که اینکه نبشتم «طاعت » است یا « معصیت » .
کاشکی یکبارگی نادان شدمی تا از خود خلاصی یافتمی !
چون در حرکت و سکون چیزی نویسم رنجور شوم از آن به غایت .
و چون در معاملت راه خدا چیزی نویسم هم رنجور شوم .
و چون احوال عاشقان نویسم نشاید .
و چون احوال عاقلان نویسم هم نشاید .
و هر چه نویسم هم نشاید .
و اگر هیچ ننویسم هم نشاید .
و اگر گویم نشاید .
و اگر خاموش هم گردم نشاید .
و اگر این واگویم نشاید و اگر وانگویم هم نشاید ...
عین القضات

پیوندهای روزانه

.

شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۸، ۰۱:۰۷ ب.ظ

#دربارۀ_ساختار_رمان
با محوریت داستان فیلم عواقب
در نگاهی کلی ساختار رمان دو گونه است؛
1) خطی یا کلاسیک
2) خرده روایی
در شیوه ی خطی داستان که در اینجا بدان می پردازیم، شکل گیری این عناصر ضروری است؛
1) پیرنگ کلان داستان یا خط داستانی که از ابتدا تا انتها ادامه دارد.
2) خرده پیرنگ هایی که به تناسب به خط اصلی اضافه می شوند.
3) بستر داستان یا پوزیسیون(موقعیت مندی)
در فیلم عواقب پیرنگ اصلی داستان مبتنی است بر مثلثی عاشقانه...
خرده پیرنگ ها عبارتند از؛ کشته شدن فرزند زن و شوهر انگلیسی و کشته شدن مادر خانواده ی آلمانی... خرده پیرنگ های ضعیف تری هم در ان میان فعالند مثل؛ رابطه ی مرد آلمانی به محیط یا اطرافیان زن و شوهر انگلیسی و یا ارتباط دختر با گروه تروریست های نازی...
اما درباره ی پوزیسیون داستان؛ داستان این فیلم را در موقعیتی می شد گفت، فرقی نمی کرد داستان در قرن 21 و زمان حال اتفاق بیفتد یا در دوره ی قرون وسطی... چنین داستانی فی نفسه وابسته به موقیعیت زمانی و جغرافیایی مشخص نیست... این جا داستان نویس تصمیم می گیرد که داستانش در موقیعیت های زمانی و جغرافیایی خرده پیرنگ های مناسب تری برای "گسترش داستان" پیدا می کند و بر اساس آن داستان را "موقعیت مند" می کند...
در فیلم عواقب موقعیت تاریخی و جغرافیایی آلمان، درست بعد از پایان جنگ جهانی نقش پوزیسیون را دارد که هم بستر ظهور داستان به حساب می آید و هم شرایط محیطی اش به تولید خرده پیرنگ های مرتبط با محور اصلی کمک می کند...

۹۸/۰۴/۰۸
حمیدرضا منایی

درباره ی داستان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی